Google heeft de afgelopen maanden allerlei updates uitgevoerd op het zoekalgoritme. De volgorde van zoekresultaten is daardoor flink door elkaar geschud. Een website die eerst goed scoorde doet het nu soms slecht en andersom. Over deze veranderingen bij Google staat op de website van SIDN een interessant artikel van Chantal Smink.
Veranderingen voor de .nl-domeinnamen
Een van de dingen die verandert is de naam van het domein: die is een stuk minder belangrijk geworden.
Er zijn 6,3 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. Bij een groot deel daarvan is vindbaarheid het belangrijkste registratiemotief. Wat betekenen de recente Google-updates voor de waarde van deze domeinnamen?
SEO-expert Chantal Smink: “Tot voor kort kon je heel hoog scoren met een exact matching domein (zoals timmermannen.nl), waar je wat doorsnee content op plaatste. Dat is nu bijna helemaal over. Domeinnamen hebben nu vooral nog waarde voor linkbuilding. De reden is dat Google niet wil dat exacte domeinnamen automatisch hoog ranken. Daarbij vermoed ik dat gebruikers exact matching steeds minder vertrouwen. Als ik een stacaravan voor mijn vakantie zoek, wil ik uitkomen bij een betrouwbaar bedrijf en niet bij iemand die toevallig stacaravan.nl bezit. Daarom wordt branding voor ondernemers steeds belangrijker. Een website als 123inkt.nl laat zien dat je verder moet gaan dan het trefwoord om succesvol te zijn: je moet ook bouwen aan je reputatie. De website en domeinnaam worden steeds meer het eindpunt: een laatste check waarmee de bezoeker kan zien dat hij met een betrouwbare partij te maken heeft.”
Lees het hele artikel op www.sidn.nl