Waarom is spraakgestuurd zoeken een belangrijke ontwikkeling? Ten eerste natuurlijk omdat we daardoor makkelijker en sneller kunnen zoeken. Een zoekvraag inspreken kost de meeste mensen minder tijd dan een zoekvraag intypen.
Spraak en SEO
Maar het is ook belangrijk voor SEO van je website. SEO? Je weet wel! Dat wat je met Yoast of andere hulpmiddelen op je website doet: zoekmachineoptimalisatie. Ofwel: zorgen dat je website bij bepaalde zoekopdrachten gevonden wordt.
Van zoekwoorden naar zoekzinnen
Gesproken zoekopdrachten worden op een andere manier geformuleerd als getypte opdrachten. Wie een zoekopdracht intikt doet dat vaak wat onnatuurlijk. Namelijk in korte woorden en nooit in mooie volzinnen. Bij gesproken zoekopdrachten is dat anders, dat zijn meestal wél volwaardige, lange zinnen.
Voorbeelden van zoekzinnen
‘beste bakker drenthe‘ wordt ‘Wie is de beste bakker van Drenthe?’
‘gitaarakkoorden stairway to heaven’ wordt ‘Wat zijn de gitaarakkoorden van Stairway to Heaven van Led Zeppelin?’
Conclusie
Om een gesproken zoekopdracht via Google of Siri naar jouw website te laten leiden, moet de zoekzin volledig in de webteksten voorkomen. Dit betekent dat je bij het schrijven van de webteksten de zoekzinnen al in beeld moet hebben.
Genoeg ontwikkelingen en mogelijkheden op het vlak van zoeken, webredactie en webmarketing. We helpen je graag met zoekzinnen. We gaan nog even door met websites en WordPress bij Wieswies!