Voor de overheid is het al langer verplicht: digitaal toegankelijke websites en apps. Voor bedrijven komt die verplichting er ook aan in 2025. Nu is de verplichting er niet, maar digitale toegankelijkheid loont voor bedrijven. Als bezoekers een website, webshop of app niet goed kunnen lezen en bedienen, mist een bedrijf omzet.
Digitale toegankelijkheid: wat is het?
Om (digitale) producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking, werd in 2019 de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn gepubliceerd en breed aangenomen. Wat dat betekent voor de online diensten heeft MKB Nederland mooi op een rijtje gezet op mkbtoegankelijk.nl. Een website moet met het toetsenbord te bedienen zijn, er moet voldoende kleurcontrast zijn op de website en elk plaatje op de website moet voorzien zijn van tekst die beschrijft wat er op het plaatje staat bijvoorbeeld. Een site moet ook technisch aan bepaalde voorwaarden voldoen. Op MKB Toegankelijk worden de richtlijnen van de WCAG nader uitgelegd.
Websitetest
Om een indruk te krijgen of een website enigszins voldoet aan de webrichtlijnen is er een gratis test. Dit is een test en geen volledig onderzoek, maar de test geeft een idee welke onderdelen goed zijn en waar nog verbetering mogelijk is. Kijk op ismijnsitetoegankelijk.nl.