Google Analytics verandert

Google heeft aangekondigd te gaan stoppen met ‘Universal Analytics’ en dit te vervangen door ‘Google Analytics 4’. Wat is die nieuwe versie van Google Analytics.

Wat is Universal Analytics?

Wie Google gebruikt voor het meten van het bezoekgedrag op de website maakt gebruik van Google Universal Analytics, kortweg UA. Je kent het misschien van de UA-code die je moest toevoegen aan je website om ervoor te zorgen dat het verkeer op je website zichtbaar wordt in de eindeloze dashboards van Google Analytics. Welnu, dat product wordt in juli 2023 vervangen door Google Analytics 4, een verbeterde versie van het statistiekenprogramma.

Verbeteringen in GA 4

Website veranderen en daarom moet de methode voor het meten van het verkeer op en naar een website meeveranderen. Steeds meer websites zijn ‘single page’ applicaties geworden waardoor het meten via cookies niet meer optimaal is. In GA 4 is het verzamelen van statistieken niet meer gebaseerd op ‘hits’ maar op ‘events‘ die plaatsvinden op je de website (of app).

Overstappen naar GA 4

Om ervoor te zorgen dat er straks nog data en dus inzicht in bezoekcijfers is, is het belangrijk actie te ondernemen. Wieswies inventariseert hoeveel werk er gemoeid is met de overstap naar Google Analytics 4 (GA 4) en komt met een voorstel voor de klanten. Duidelijk is dat de historische data niet meegaan, dus alles wat voorheen gemeten is verdwijnt.

Google Analytics of een alternatief?

Als we met een voorstel komen bieden we ook alternatieven aan voor Google Analytics 4. Hoewel het nieuwe product GA 4 meer data anonimiseert, blijft Google een bedrijf dat niet bekend staat als privacyvriendelijk.

Tips
marketing